Hebzucht en graft bij VN-klimaatprogramma - buitenlands beleid

2021-11-16 11:02:15 By : Ms. Candice Ma

Peking waarschuwde Amerikaanse wetgevers dat de reis de status-quo van "One China" zou uithollen.

Na twee weken van intensieve klimaatonderhandelingen is hier vooruitgang geboekt - en waar de onderhandelingen tekortschoten.

De Verenigde Staten moeten al hun macht inzetten om de ineenstorting van de staat te voorkomen.

Regeringsrechtbanken beschuldigen studenten van pogingen om de monarchie omver te werpen.

Onderzoek: hebzucht en graft bij VN-klimaatprogramma Hebzucht en graft bij VN-klimaatprog...

Op 16 december 2018 ging Dmitry Ershov, een Russische staatsburger die ooit een milieuproject van miljoenen dollars leidde voor het ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties in Rusland, zitten in zijn studie in Moskou en nam een ​​ontnuchterende videoboodschap op aan de belangrijkste internationale financiers van het project: De Verenigde Naties zetten je op het verkeerde been.

"Donateurs, laat de UNDP er alstublieft niet mee wegkomen uw geld te stelen en het jaren en jaren te verbergen", zei Ershov, stijf aan een bureau zittend, zijn camera aansprekend in zwaar Engels accent.

Ershov is een van de bijna twaalf voormalige VN-medewerkers, auditors en consultants die al bijna tien jaar zorgen maken over wanbeheer en vermeend verduistering van miljoenen dollars aan internationale fondsen van de Global Environment Facility, of GEF, die bedoeld zijn om de uitstoot van broeikasgassen in Rusland. Maar hun zorgen over onregelmatigheden in het programma - die in 2011 voor het eerst intern werden gemeld - werden jarenlang grotendeels afgewezen of genegeerd door hun superieuren in Istanbul, New York en Washington, evenals door donorregeringen, waaronder de Verenigde Staten.

Op 16 december 2018 ging Dmitry Ershov, een Russische staatsburger die ooit een milieuproject van miljoenen dollars leidde voor het ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties in Rusland, zitten in zijn studie in Moskou en nam een ​​ontnuchterende videoboodschap op aan de belangrijkste internationale financiers van het project: De Verenigde Naties zetten je op het verkeerde been.

"Donateurs, laat de UNDP er alstublieft niet mee wegkomen uw geld te stelen en het jaren en jaren te verbergen", zei Ershov, stijf aan een bureau zittend, zijn camera aansprekend in zwaar Engels accent.

Ershov is een van de bijna twaalf voormalige VN-medewerkers, auditors en consultants die al bijna tien jaar zorgen maken over wanbeheer en vermeend verduistering van miljoenen dollars aan internationale fondsen van de Global Environment Facility, of GEF, die bedoeld zijn om de uitstoot van broeikasgassen in Rusland. Maar hun zorgen over onregelmatigheden in het programma - die in 2011 voor het eerst intern werden gemeld - werden jarenlang grotendeels afgewezen of genegeerd door hun superieuren in Istanbul, New York en Washington, evenals door donorregeringen, waaronder de Verenigde Staten.

Een onderzoek van het buitenlands beleid naar de zaak - gebaseerd op een uitgebreide schat aan interne VN-documenten en interviews met belangrijke spelers - levert verder bewijs om de beweringen van Ershov te ondersteunen en werpt een weinig vleiend licht op de tekortkomingen van de VN, de GEF en de donorregeringen zelf om betrouwbaar toezicht te houden op goedbedoelde programma's ter bestrijding van milieuplagen, waaronder de aantasting van de ozonlaag en de opwarming van de aarde. Een vertrouwelijke auditbijlage uit 2017 - die werd gedeeld met UNDP-functionarissen in New York en Istanbul maar nooit eerder openbaar is gemaakt - vond "sterke indicatoren van opzettelijke verduistering" van miljoenen dollars aan fondsen van het project tussen 2010 en 2014.

Een vertrouwelijke audit-bijlage uit 2017 vond "sterke indicatoren van opzettelijke verduistering" van miljoenen dollars aan fondsen van het project tussen 2010 en 2014.

Maar UNDP betwistte die karakterisering. Een daaropvolgend onderzoek door UNDP's Office of Audit and Investigations "vond geen bewijs van verduistering van fondsen, maar afzonderlijk na beoordeling werd geconcludeerd dat het projectbeheer niet aan de verwachte normen voldeed", aldus een UNDP-woordvoerder.

Het UNDP-onderzoek biedt een momentopname van een uitgestrekte en groeiende internationale bureaucratie die gericht is op het aangaan van een van 's werelds grootste uitdagingen. Het laat ook zien hoe onwillige internationale instellingen zoals de VN, evenals de regeringen die hen financieren, zijn om mogelijke corruptie onder hun toezicht te onderzoeken en te handelen naar de beweringen van klokkenluiders die het onder hun aandacht brengen. De VN wordt al lang bekritiseerd omdat ze te weinig heeft gedaan om klokkenluiders te steunen en te beschermen. In het Rusland-programma hebben UNDP-onderzoekers beschuldigde functionarissen vrijgesproken van wangedrag omdat ze niet volledig begrepen dat ze de VN-regels overtraden die bedoeld waren om misbruik te voorkomen.

De onthulling komt aan het licht op een voor de Verenigde Naties bijzonder gevoelig moment. Secretaris-generaal António Guterres organiseert op 23 september een top van wereldleiders in een poging om internationale inspanningen te stimuleren om het tempo van de opwarming van de aarde te vertragen. "Als we nu geen actie ondernemen tegen klimaatverandering, zijn deze extreme weersomstandigheden slechts het topje van de ijsberg", vertelde hij eerder deze maand aan verslaggevers, terwijl recordbrekende hittegolven door de Verenigde Staten en Europa raasden. "En die ijsberg is ook snel aan het smelten."

Een screenshot van de video die Dmitry Ershov op 16 december 2018 heeft opgenomen.

Ershov zegt dat hij in oktober 2014 uit zijn baan bij de VN werd gezet vanwege het uiten van bezorgdheid over belangenconflicten in het GEF-programma. Hij heeft de afgelopen vier en een half jaar de UNDP, de GEF en donoren aangespoord om zijn beweringen te onderzoeken dat VN- en Russische functionarissen lucratieve contracten hadden toegekend aan vrienden en familie voor een programma dat weinig milieuprestaties opleverde. Vorige maand presenteerde Ershov vertegenwoordigers van de 32 leden tellende GEF-raad een kopie van zijn video en een verklaring waarin hij er bij hen op aandrong een onafhankelijk onderzoek naar zijn beschuldigingen te openen.

Maar Ershovs beroepen zijn herhaaldelijk van de hand gewezen en hij is door hoge UNDP-functionarissen ontslagen als een ontevreden voormalige contractmedewerker die wraak zoekt op zijn baas omdat hij weigerde zijn contract te verlengen. "We moeten niet vergeten dat Ershov een negatief oordeel heeft over ons kantoor in Moskou", schreef John O'Brien, de regionale technische adviseur van UNDP in Istanbul, in een eerder niet bekendgemaakte e-mail van 23 december 2014. Maar O'Brien gaf toe dat er "zeer ernstige problemen" waren met het programma, en merkte op dat drie onafhankelijke consultants hun bezorgdheid hadden geuit over de manier waarop de fondsen werden besteed. "Ik maak me zorgen over waar dit toe zou kunnen leiden voor UNDP", schreef hij.

Het was niet de eerste keer dat hij die bezorgdheid uitte. Drie jaar eerder schreef O'Brien een interne memo waarin hij zei dat het programma weinig te bieden had voor de $ 1,4 miljoen die het in het eerste jaar had uitgegeven, en hij stelde voor om het te markeren als een 'probleemproject'.

Joe Magee-illustratie voor buitenlands beleid

De Global Environment Facility werd opgericht in 1991, aan de vooravond van de Earth Summit van 1992 in Rio de Janeiro, om internationale inspanningen te helpen financieren om de grootste milieu-uitdagingen van de planeet het hoofd te bieden, waaronder klimaatverandering en het duizelingwekkende verlies van plant- en diersoorten. Volgens de website van de groep heeft het de afgelopen kwart eeuw meer dan $ 18 miljard aan subsidies verstrekt en meer dan $ 94 miljard aan cofinanciering geholpen voor meer dan 4.500 programma's in 170 landen. De programma's worden uitgevoerd door 18 nationale en internationale instellingen, waaronder het VN-ontwikkelingsprogramma, het VN-milieuprogramma en de Wereldbank. In juni besloot de 32 leden tellende raad van de GEF om meer dan $ 850 miljoen aan projecten goed te keuren, de grootste reeks programma's in zijn geschiedenis. Ongeveer $ 200 miljoen van dat geld was bestemd voor UNDP, volgens een VN-functionaris.

Critici van het Rusland-programma presenteren het als een bijzonder flagrant voorbeeld van het falen van de UNDP om ervoor te zorgen dat de GEF-fondsen correct worden besteed. Maar ze zeggen dat de zaak internationale donoren zou moeten aansporen om het vermogen van UNDP om goed toezicht te houden op GEF-programma's in de derde wereld te herzien.

Volgens VN-bronnen heeft de GEF sinds 2010 meer dan $ 40 miljoen besteed aan het bevorderen van energie-efficiëntie in Rusland, waaronder $ 7,8 miljoen aan een zogenaamd Standards and Labels-programma om emissies te verminderen door energie-efficiëntietechnologie te integreren in bouwapparatuur en huishoudelijke apparaten. Het programma, dat liep van 2010 tot 2017, was bedoeld om Rusland te helpen zijn efficiëntienormen af ​​te stemmen op die van Europa, dat als model dient voor ontwikkelingslanden die hopen de uitstoot te verminderen. Maar een laatste evaluatie van het Rusland-project in september 2017, geschreven door Roland Wong, een Canadese energie-efficiëntie-expert, en Alexei Zakharov, zijn Russische tegenhanger, concludeerden dat na bijna zeven jaar en miljoenen dollars aan investeringen door donorregeringen, het programma “ heeft geen vermindering van de uitstoot van broeikasgassen [broeikasgas] bereikt.”

Een laatste evaluatie van het Rusland-project in september 2017 concludeerde dat na bijna zeven jaar en miljoenen dollars aan investeringen door donorregeringen, het programma "geen reductie van de uitstoot van broeikasgassen [broeikasgas] heeft bereikt".

Het project werd gezamenlijk beheerd door Nataly Olofinskaya, een Russische onderdaan die leiding gaf aan het in Moskou gevestigde projectondersteuningsbureau van UNDP, en Alexei Antropov, een hoge ambtenaar van het Russische ministerie van Onderwijs en Wetenschappen. De GEF-eenheid van UNDP, die werd geleid door Adriana Dinu, Marcel Alers en John O'Brien, had de toezichthoudende verantwoordelijkheid voor het project.

Dinu en Alers hebben niet gereageerd op schriftelijke verzoeken om commentaar. O'Brien verwees vragen door naar de persdienst van UNDP.

Antropov nam ontslag uit het programma in december 2016, dezelfde maand dat de Russische nieuwsdienst Tass meldde dat hij vrijwillig ontslag had genomen uit zijn functie bij het ministerie van Onderwijs en Wetenschappen, departement Wetenschap en Technologie tijdens een leiderschapsshake-up.

De volgende maart werden zowel Antropov als zijn baas beschuldigd van het verduisteren van ongeveer 53 miljoen roebel, ongeveer $ 815.000, uit de begroting van het departement in een controle uitgevoerd door het parket van de procureur-generaal, op verzoek van de minister van onderwijs. Het is nog niet duidelijk of hij is aangeklaagd voor een misdrijf.

Herhaalde pogingen om Antropov bij zijn huidige en voormalige bedrijven te bereiken via telefoon, WhatsApp, Signal en e-mail waren niet succesvol.

Olofinskaya werd in 2015 opnieuw toegewezen aan een internationale functie in Istanbul als regionaal technisch specialist op het gebied van aanpassing aan de klimaatverandering, waar ze de projecten van UNDP in Rusland bleef beheren, waaronder een trustfonds van miljoenen dollars. Olofinskaya reageerde niet op verzoeken om commentaar van Foreign Policy, en UNDP weigerde haar ambtstermijn in Rusland te bespreken.

Maar in een schriftelijke reactie op de bevindingen van Wong en Zakharov verdedigde Olofinskaya haar beheer van het programma en betwistte de evaluatie als oneerlijk. De uiteindelijke evaluatie is "enigszins veroordelend en onevenwichtig", schreef Olofinskaya in haar reactie. “Al met al zijn een aantal uitspraken in het rapport niet met feiten te staven.” Ze zegt dat de beoordeling zich te veel richtte op de eerste jaren van het project, toen het voor de grootste uitdagingen stond, maar niet genoeg krediet gaf voor hervormingen in 2015 waarvan zelfs de evaluatoren erkenden dat ze aanzienlijk waren verbeterd. Het rapport, protesteerde ze, "gaat grotendeels voorbij aan alles wat is bereikt."

De bijlage, die werd verkregen door Foreign Policy, vond "sterke indicatoren van opzettelijke verduistering van een substantieel deel van een GEF-project ter waarde van 7,8 miljoen" dollar.

“Hoewel we het erover eens zijn dat het project niet alle oorspronkelijke doelstellingen heeft bereikt, willen we erop wijzen dat we ons best hebben gedaan om ons aan te passen aan de veranderende context en het project om te buigen naar het leveren van een zinvolle bijdrage aan de gunstige omgeving voor de hervorming van de technische regelgeving in Rusland”, schreef ze.

Maar het programma was niet simpelweg ineffectief - het zou corrupt kunnen zijn geweest, volgens de vertrouwelijke bijlage die Wong en Zakharov in het najaar van 2019 aan de UNDP-functionarissen in New York presenteerden. De bijlage, die werd verkregen door Foreign Policy, vond " sterke indicatoren van opzettelijke verduistering van een substantieel deel van een GEF-project ter waarde van 7,8 miljoen” dollar. Vier miljoen dollar van dat geld, zo schreven de auditors, werd "tussen 2010 en 2014 uitgegeven zonder bruikbare resultaten om de doelstellingen van het S&L-project te bevorderen, een van de sterkste indicatoren van verduisterd geld."

De consultants identificeerden een aantal problemen, waaronder het feit dat aanbestedingen voor contracten routinematig werden toegekend aan familieleden van Russische functionarissen die toezicht hielden op het project. Verschillende van de bedrijven die UNDP-contracten ontvingen, waren gerelateerd aan functionarissen die toezicht hielden op het Rusland-programma. Zo zat de moeder van Antropov, Lubov Antropova, in het personeel van een organisatie genaamd Rusdem-Energoeffect, die verantwoordelijk was voor de uitvoering van UNDP-projecten. Het rapport beschuldigde Antropova of Rusdem niet van wangedrag.

UNDP-personeel in Moskou was "ondergekwalificeerd" zonder ervaring op het gebied van energie-efficiëntie, "waardoor ze ongeschikt werden om belangrijke beslissingen te nemen over het management en personeelswerving voor het S&L-project."

Het project was bezaaid met belangenconflicten, waardoor de beoordelaars "veronderstelden dat deze fondsen ... zijn verduisterd voor andere doeleinden die geen verband houden met het project", aldus de bijlage.

Het UNDP-kantoor in Moskou duwde ondertussen routinematig internationale technische adviseurs naar buiten die waarschuwingen gaven over de tekortkomingen van het project, volgens de bijlage. Bovendien trachtte het programma de emissies op vrijwillige basis te verminderen, en werd de betrokkenheid van een grote handelsvereniging, Ratek, die zich verzette tegen verplichte vereisten voor fabrikanten, ingeroepen om te helpen bij het ontwikkelen van energie-efficiëntienormen.

Volgens Wong, Zakharov en andere beoordelaars had de overgrote meerderheid van de rapporten die aan adviseurs waren opgedragen, weinig waarde.

Zo produceerde Ratek een rapport met een voorstel om de technische voorschriften van Rusland te herschrijven om de energie-efficiëntie voor consumentenapparatuur te verbeteren. Maar de voorstellen waren volgens Wong en Zakharov al publiekelijk beschikbaar in een eerder rapport.

Een woordvoerder van Ratek, Anton Guskov, vertelde Foreign Policy per e-mail dat het werk dat zijn organisatie voor UNDP had gedaan "relevant" was voor zijn inspanningen om de Russische energie-efficiëntienormen te verbeteren, die "vaak achterblijven" bij die van meer geavanceerde markten. "Voor onze industrie (elektronische productie) is het erg belangrijk om gedeelde vereisten te hebben met andere landen, vooral met de Europese Unie," zei Guskov. “Daarom hebben we ons bij het opstellen van aanbevelingen vooral op Europa gericht.”

De beoordelaars vroegen zich ondertussen af ​​waarom UNDP het project beheerde in samenwerking met het ministerie van Onderwijs en Wetenschap, dat geen rol speelde bij het vaststellen van de normen voor energie-efficiëntie van het land. Tegelijkertijd werkte UNDP volgens Wong en Zakharov niet adequaat samen met andere Russische instellingen en ministeries, waaronder het ministerie van Industrie en Handel en Rosstandart, dat verantwoordelijk is voor het vaststellen van energienormen voor apparaten. Olofinskaya betwistte dat verhaal echter en beweerde dat haar kantoor nauw had samengewerkt met Rossstandart.

Het project was bezaaid met belangenconflicten, waardoor de beoordelaars "veronderstelden dat deze fondsen ... zijn verduisterd voor andere doeleinden die geen verband houden met het project", aldus de bijlage.

UNDP laat zich los

Het rapport van Wong en Zakharov spoorde UNDP's Office of Audit and Investigations aan om een ​​onderzoek in te stellen naar de beschuldigingen van fraude.

Het onderzoek "heeft een aantal onregelmatigheden ontdekt die, hoewel ze geen wangedrag zijn, moeten worden aangepakt om te voorkomen dat dezelfde fouten in de toekomst worden herhaald", schreef Helge Osttveiten, de Noorse directeur van de rekenkamer, in een 9 mei 2018, notitie.

Zo schreef hij dat particuliere bedrijven die waren uitgenodigd om deel te nemen in een stuurgroep die verantwoordelijk was voor het goedkeuren van contracten, ook mochten bieden op die contracten. UNDP "beleid, regels en procedures werden niet naar behoren gevolgd", schreef hij.

Maar Osttveiten heeft UNDP-managers, waaronder Olofinskaya, in een vertrouwelijke memo vrijgesproken van wangedrag en zei: "UNDP Rusland heeft het bovengenoemde beleid, de regels en procedures niet volledig begrepen, waardoor de leden van de stuurgroep konden deelnemen aan aanbestedingen voor projectactiviteiten die ze hadden uitgevoerd. eerder goedgekeurd.”

"[The Office of Audit and Investigations] heeft geconstateerd dat de beschuldigingen van aanbestedingsfraude niet zijn onderbouwd en heeft daarom besloten de zaak te sluiten."

"[The Office of Audit and Investigations] heeft geconstateerd dat de beschuldigingen van aanbestedingsfraude niet waren onderbouwd en heeft daarom besloten de zaak te sluiten", concludeerde hij in de memo van mei 2018, die werd gestuurd naar Rastislav Vrbensky, toen de regionale directeur van UNDP's operaties in Europa en het Gemenebest van Onafhankelijke Staten, een coalitie van 10 Euraziatische staten die deel uitmaakten van de Sovjet-Unie.

Osttveiten heeft niet gereageerd op een per e-mail verzonden verzoek om commentaar.

Vrbensky diende op 30 november 2018 zijn ontslag in, slechts enkele dagen nadat zijn partner, Marina Olshanskaya – een voormalige UNDP-functionaris die haar eigen bedrijf, AvantGarde Energy, oprichtte om UNDP-energie-efficiëntieprojecten uit te voeren – was uitgesloten van een selectie van biedingen van individuen voor klimaatprojecten. Haar persoonlijke relatie met Vrbensky vormde, volgens een interne e-mail van een hoge UNDP-aanbestedingsfunctionaris, een "schijnbaar belangenconflict dat niet kan worden opgelost". Vrbensky vertelde Foreign Policy dat hij had besloten UNDP te verlaten omdat hij vond dat hij onterecht was gepasseerd voor een promotie, niet vanwege vermeende belangenverstrengeling. Hij zei dat hij persoonlijk de beslissing had genomen om Olshanskaya uit te sluiten van de selectie. Interne e-mails geven aan dat het personeelskantoor van UNDP een mening had gevraagd over de vraag of Olshanskaya's relatie met Vrbensky haar zou moeten diskwalificeren voor plaatsing op de lijst. In reactie daarop schreef de hoge inkoopfunctionaris dat, na overleg met het ethische bureau van UNDP, een besluit was genomen om Olshanskaya van de selectie te weren en dat Vrbensky "hierover is geïnformeerd en begrijpt dat [Olshanskaya] zal worden uitgesloten."

Enkele maanden later, begin maart van dit jaar, opende UNDP's Office of Audit and Investigations een formeel onderzoek naar Olshanskaya's zakelijke transacties met UNDP. Zij en haar bedrijf mochten niet meebieden op UNDP-contracten. Vrbensky drong erop aan dat de "belangenverstrengeling nooit deel uitmaakte van het onderzoek", en dat de onderzoekers haar vooral ondervroegen over "haar mogelijke belangenverstrengeling" als voormalig UNDP-functionaris die zaken wilde doen in hetzelfde gebied. Hij stuurde een brief van het kantoor waarin stond dat hij geen doelwit van het onderzoek was. "We hebben het gevoel dat we niets verkeerd hebben gedaan en we probeerden altijd transparant te zijn", vertelde hij aan Foreign Policy.

In een telefonisch interview met Foreign Policy ontkende Olshanskaya enig wangedrag en zei dat haar slechts kort was gevraagd naar een mogelijk belangenconflict op basis van haar relatie met Vrbensky. Ze zei dat zij en Vrbensky altijd open waren over hun relatie en dat hij geen rol speelde bij het sturen van contracten met haar bedrijf. Ze zei dat hun partnerschap – ze hebben twee kinderen – niet wordt erkend in hun geboorteland, Rusland en Slowakije. VN-functionarissen zeggen dat het voor adviseurs verboden is om adviesbureaus te zoeken in departementen waar een binnenlandse partner een gezagspositie heeft.

Joe Magee-illustratie voor buitenlands beleid

Ershov werd in januari 2012 aangenomen als projectmanager van het project Standards and Labels, waar hij tweeënhalf jaar als contractmedewerker werkte. De Russische expert werkte eerder voor multilaterale organisaties, waaronder de Europese Unie, en particuliere bedrijven.

Het UNDP-kantoor, zei hij, miste de fundamentele ethische waarborgen om fraude en misbruik te voorkomen.

Ershov van zijn kant zei dat Olofinskaja en Antropov zich bemoeiden met het uitbrengen van aanbestedingen, contracten aan vrienden en medewerkers stuurden en ongekwalificeerd personeel rekruteerden dat hun orders zonder twijfel zou uitvoeren - beschuldigingen die Olofinskaya ontkende in haar schriftelijke reactie op het Wong en Zakharov-rapport . Antropov was niet bereikbaar voor commentaar.

Toen Ershov zijn bezorgdheid uitte, zei hij, nam Olofinskaya wraak door zonder zijn goedkeuring personeel aan te nemen op zijn afdeling en zijn vermogen om zijn programma te beheren ondermijnd. In oktober 2014 weigerde ze zijn contract te verlengen en uitte ze haar ontevredenheid over zijn prestaties.

Geconfronteerd met ontslag, bracht Ershov zijn bezorgdheid begin oktober naar een functionaris op het regionale hoofdkwartier van UNDP in Istanbul, en zei dat hij het slachtoffer was van vergelding. In de weken na zijn vertrek verhoogde Ershov de inzet en beweerde dat het kantoor in Moskou corrupt was in een e-mail aan Andrey Pogrebnyak, destijds het hoofd van de UNDP-operaties in Istanbul.

Pogrebnyak verwierp de zorgen van Ershov grotendeels en suggereerde dat eventuele onregelmatigheden de verantwoordelijkheid waren van de Russische regering, die gezag behield over verschillende operationele, financiële en personele beslissingen.

"Ik begrijp dat mogelijke redenen waarom u nu een negatieve persoonlijke mening geeft, zijn dat uw contract niet is verlengd", schreef Pogrebnyak in een e-mail van 24 december 2014 aan Ershov. Hij verdedigde het besluit van het kantoor om het dienstverband van Ershov te beëindigen en zei dat "elk servicecontract niet automatisch wordt verlengd". Pogrebnyak heeft niet gereageerd op een schriftelijk verzoek om commentaar.

Ershovs beroepen werden ook afgewezen door het Ethics Office van de UNDP, dat beweerde dat het geen mandaat had om corruptie te onderzoeken, en het Office of Audit and Investigations van de UNDP. De GEF maakte ook bezwaar en gaf aan dat dit een zaak was voor de UNDP.

“ALS OAI u heeft verteld dat ze niet zullen onderzoeken, is dat omdat uw aantijgingen ofwel niet genoeg informatie of bewijs bevatten om de beweringen te ondersteunen, of dat OAI uw waarheidsgetrouwheid of motief in twijfel trok,” Peter Liria Jr., de directeur van de UNDP Ethics Office, vertelde Ershov.

“ALS OAI u heeft verteld dat ze niet zullen onderzoeken, is dat omdat uw aantijgingen ofwel niet genoeg informatie of bewijs bevatten om de beweringen te ondersteunen, of dat OAI uw waarheidsgetrouwheid of motief in twijfel trok,” Peter Liria Jr., de directeur van de UNDP Ethics Office, vertelde Ershov per e-mail op 30 oktober 2015.

In antwoord op een vraag per e-mail zei Liria dat hij "vertrouwelijk is" van commentaar op de zaak van Ershov. Hij zei dat zijn kantoor niet over de bevoegdheid beschikt om corruptie te onderzoeken, maar dat hij "kan bevestigen, en wil benadrukken, dat het [Ethics] Office beschuldigingen van wangedrag zeer serieus neemt."

"De klager wordt snel en uitgebreid geadviseerd over de verschillende mechanismen waarover hij beschikt", voegde hij eraan toe.

"Zoals u eerder werd geïnformeerd, is dit geen zaak voor een onderzoek door OAI, en de zaak is gesloten", voegde Ellen Gardner, een onderzoeksspecialist bij het Office of Audit and Investigations, toe in een geërgerd antwoord van december 2015 op de herhaalde smeekbeden van Ershov. voor een onderzoek.

Maar terwijl het Office of Audit and Investigations weigerde om Ershovs beweringen van wangedrag in behandeling te nemen, ontdekten zijn auditors tekenen van onregelmatigheden in zijn routinematige audits.

In september 2015 identificeerden de auditors van het agentschap "tekortkomingen in het algemene beheer van individuele contracten", waaronder afwijkingen van het inkoopbeleid en de procedures van het UNDP die "financiële en reputatierisico's voor het project" bedreigden.

De auditors van het bureau "identificeerden tekortkomingen in het algemene beheer van individuele contracten" die "financiële en reputatierisico's voor het project dreigden". Auditeurs beoordeelden bijvoorbeeld 20 contracten, in totaal meer dan $ 400.000, en kwamen tot de conclusie dat de taken van de consultants slecht gedefinieerd waren, zonder articulatie van verwachte "opleveringen en mijlpalen". Er was geen vereiste dat consultants rapporten over hun activiteiten opstellen of zelfs maar op kantoor verschijnen voor hun werk. "Door niet te voldoen aan het wervingsbeleid en de wervingsprocedures, is er misschien geen garantie dat het wervingsproces eerlijk, competitief en transparant was, of dat de meest gekwalificeerde kandidaat werd geselecteerd", aldus het rapport.

Uiteindelijk beoordeelden de auditors de prestaties van het UNDP-kantoor in Moskou als "gedeeltelijk bevredigend", en merkten op dat "interne controles, governance en risicobeheerprocessen over het algemeen waren opgezet en functioneerden, maar verbeterd moesten worden."

Maar binnen UNDP hadden functionarissen sinds het begin hun bezorgdheid geuit over de integriteit van het Rusland-programma.

O'Brien, de man die de regionale technische adviseur van UNDP was, uitte in 2011 in interne memo's zijn bezorgdheid dat het programma weinig had laten zien voor de 1,4 miljoen dollar die het in het eerste jaar had uitgegeven, en hij had er weinig vertrouwen in dat het zijn doelen zou bereiken vooruitgaan, volgens interne UNDP-documenten.

Toen het UNDP-kantoor in Moskou om een ​​grote verhoging van het budget voor 2012 vroeg, tot $ 3,9 miljoen, zei O'Brien "nee". In plaats daarvan, met het argument dat het moet worden gemarkeerd als een 'probleemproject', zei hij dat 'serieuze vragen over het project onbeantwoord blijven'.

"Ik geloof dat het risico dat het project zijn resultaten niet oplevert momenteel erg groot is", schreef hij in een notitie van 15 december 2011 om te archiveren. "Het project heeft tot dusver $ 1,4 miljoen dollar uitgegeven of staat op het punt te besteden met tot nu toe zeer weinig zichtbare of gedefinieerde resultaten."

Maar hij werd overstemd door Olofinskaya en de senior GEF-vertegenwoordiger Adriana Dinu, die bang was dat een vermindering van de financiering de Russische regering zou tegenwerken, wiens steun cruciaal was voor UNDP-activiteiten in het land. Een slechte beoordeling, of het stopzetten van hulp, had "het potentieel om de relatie met de regering op een zeer gevoelig en kritiek moment te beïnvloeden", schreef Dinu in een e-mail.

Frank Klinckenberg, een Nederlandse technisch expert die in juni 2011 door de VN werd ingehuurd om het programma te helpen bij het aannemen van internationale energie-efficiëntienormen, uitte in de herfst van dat jaar zijn bezorgdheid over het programma.

"Het project lijkt richting en leiderschap te missen", schreef Klinckenberg in een brief van 10 november 2011 aan zijn superieuren, waaronder Olofinskaya, volgens een uittreksel van de recensie.

Klinckenberg leek vooral verbaasd over de focus van het programma en merkte op dat het weinig moeite deed om de energienormen van Rusland af te stemmen op die van de EU-lidstaten, een duidelijk doel van de Russische regering.

"Over het algemeen is de projectstrategie verbijsterend", schreef hij en beval een strategische herziening van het programma aan.

Maar Klinckenberg was beperkt in hoe ver hij kon gaan in het aandringen op verandering. Zijn salaris werd betaald door het Russische projectbureau dat hij moest beoordelen. En hij kan naar believen worden ontslagen. Volgens de vertrouwelijke auditbijlage van 2017 van Wong en Zakharov werd Klinckenberg "waarschijnlijk" gedwongen zijn baan op te zeggen "omdat hij ernstige zorgen had gesignaleerd".

Klinckenberg heeft een verzoek om commentaar per e-mail afgewezen.

Een andere externe consultant, Jeroen Ketting, werd in januari 2013 ingehuurd om het project te evalueren. Chain, een Nederlandse expert op het gebied van Europese energienormen, vond het programma ook gebrekkig en stelde een rapport op dat het als "matig onbevredigend" beoordeelde.

Volgens de bevindingen van Wong en Zakharov dreigde Ketting met "grote problemen" als hij zijn conclusie niet zou herzien en een gunstiger oordeel zou geven. Zijn salaris, dat in mei 2013 moest worden betaald, werd door Olofinskaya's kantoor uitgesteld tot augustus 2013. Hij werd pas betaald nadat hij ermee instemde de projectbeoordeling te wijzigen in "redelijk bevredigend", volgens de speciale bijlage.

Ketting weigerde ook een per e-mail verzonden verzoek om commentaar.

Het zou meer dan twee en een half jaar duren voordat UNDP een andere internationale technisch adviseur in dienst nam. En het werd pas aangenomen nadat zijn verzoek om het programma met twee jaar te verlengen was afgewezen, in afwachting van zijn bereidheid om een ​​internationale adviseur in dienst te nemen.

Yuri Pashyk, een Wit-Russisch staatsburger die in juni 2014 werd aangenomen, ontdekte nog ernstigere tekortkomingen en beweerde dat het VN-programma bol stond van belangenconflicten.

Pashyk concludeerde dat 29 van de 33 rapporten geproduceerd door het projectbureau van juni 2010 tot juni 2014 "van marginaal belang waren of volkomen nutteloos", aldus de audit. Het overgrote deel van de contracten ging naar een handvol bedrijven.

Pashyk vertelde Foreign Policy dat het Russische kantoor van UNDP dreigde zijn betaling in te houden, tenzij hij een gunstiger verslag zou geven van het werk van het project. "Je moet heel goed nadenken over je conclusies," herinnerde Pashyk zich dat Gennady Smaga, een UNDP-staflid, hem vertelde. Smaga, voegde hij eraan toe, zei dat Olofinskaya en anderen "niet blij zijn met je werk en dat dit de betaling voor je werk kan beïnvloeden." Het contract van Pashyk werd in 2015 niet verlengd.

Smaga ontkende enige druk op Pashyk te hebben uitgeoefend om zijn bevindingen te herzien.

"Ik heb hem niet bedreigd", antwoordde Smaga per e-mail. "Naar mijn mening was de conclusie van de heer Pashyk over het project niet helemaal objectief."

"Er was geen corruptie in het project", zei Smaga. “Al het werk dat voor het project is uitgevoerd, is strikt in overeenstemming met de projectdocumentatie uitgevoerd. Alle vragen met betrekking tot de werkplannen en hun aanvaarding werden collectief beslist tijdens vergaderingen van de werkgroep en in het coördinatiecomité en werden vastgelegd in de notulen.”

Pashyk zei dat hij de enige externe evaluator was die ervaring in het veld, vloeiend Russisch en de bereidheid om duizenden pagina's met contracten en technische rapporten te ploegen, combineerde die onthulden dat veel van wat het project deed van weinig waarde was bij het promoten van energie- efficiënte normen en het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen.

In een Skype-interview zei Pashyk via een tolk dat hij niet getuige was van het wisselen van geld, maar "op basis van de analyse van de projectdocumenten, van het schema van managementcontrole van het project, kan ik tot de conclusie komen dat de corruptie was in situ."

Pashyk noemde het geval van Alexander Naumov, een Russische zakenman, bijzonder flagrant. Naumov, zei hij, vervulde meerdere rollen, hij ontwierp projecten, evalueerde hun levensvatbaarheid en selecteerde de consultants en bedrijven die contracten ontvingen, inclusief bedrijven die door hemzelf en familieleden werden gerund. "Hij was op elk niveau aanwezig", zei Pashyk. "Als we hem met een land vergelijken, was hij het parlement, de regering en de nationale bank."

Naumov, een ingenieur die eerder had gewerkt bij het Russische Ministerie van Bouw, Huisvesting en Utilities, was lid van de National Interagency Coordination Board, die UNDP hielp adviseren over projecten die de moeite waard waren. Zijn dochter, Elena Naumova, was directeur van een Russisch bedrijf, Termek, dat contracten kreeg voor het maken van vier onderzoeken die volgens de bijlage van Wong en Zakharov "als irrelevant of onvoldoende werden beoordeeld". Zijn zoon, ook wel Alexander Naumov genoemd, diende als hoofdingenieur van Termek.

Zo ontving Termek in 2012 $ 95.000 om onderzoek te doen naar het energieverbruik van ventilatie en airconditioning, een onderwerp dat volgens de speciale bijlage "reeds uitvoerig was onderzocht".

"Belangenconflicten waren duidelijk zichtbaar bij de bedrijven die het project tussen 2010 en 2014 inhuurde voor adviesbureaus", aldus het Wong en Zakharov-rapport. "Verschillende van deze bedrijven zijn opgericht door de heer Naumov en geleid door zijn kinderen om irrelevante rapporten te produceren."

Naumov stierf in april 2015, volgens VN-functionarissen. Zijn dochter Elena en zoon Alexander reageerden niet op verzoeken om commentaar via e-mail, WhatsApp en Viber.

De donoren geven UNDP een pass

Ershov en andere klokkenluiders hebben contact opgenomen met belangrijke donoren, waaronder de Verenigde Staten, Canada en Noorwegen.

Maar deze regeringen hebben het UNDP grotendeels uitgesteld om hun eigen huis op orde te krijgen.

In januari lieten Canadese en Noorse autoriteiten een van de klokkenluiders weten dat ze ervan overtuigd waren dat UNDP een gedegen onderzoek had gedaan naar vermeende corruptie in het programma.

Het Office of Inspector General van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken, dat ook was benaderd door een klokkenluider, verwees de zaak door naar de belangrijkste toezichthoudende instantie van de VN, het Office of Internal Oversight Services, om de zaak te onderzoeken.

Maar toen Ershov het Office of Internal Oversight Services benaderde met zijn corruptieclaims, schopte het de zaak terug naar de onderzoekers van UNDP, die Ershovs pleidooi om de zaak jaren eerder te onderzoeken hadden afgewezen. Sarah Breen, een woordvoerster van het State's Office of Inspector General, weigerde commentaar te geven op de uitwisseling, maar zei dat "we deze klacht momenteel verder onderzoeken."

Nieuw-Zeeland en Nederland zijn bij UNDP blijven aandringen om aan te tonen dat het zijn milieuprogramma's effectief kan controleren. Maar het blijft onduidelijk of ze hebben geprobeerd iemand verantwoordelijk te houden voor het Rusland-programma. Een woordvoerder van het Nieuw-Zeelandse ministerie van Buitenlandse Zaken en Handel vertelde Foreign Policy per e-mail dat Wellington een klacht had ontvangen over het Ruslandprogramma en dat het UNDP heeft geschreven om "garanties te vragen" dat het de zorgen van de Auditdienst heeft aangepakt en Onderzoeken in zijn onderzoek, evenals "waarborgen dat het senior management van UNDP voldoende toezicht heeft op projecten met een hoog risico en slecht presterende projecten."

Voor Ershov en anderen was de reactie van de donoren een deprimerende herinnering dat het uitroeien van corruptie een lage prioriteit had.

"Er zijn rijke landen die enorme hoeveelheden geld sturen om deze steun te bieden" voor milieuprogramma's, zei Pashyk. "Uiteindelijk verdwijnt dit geld als water in het zand."

Correctie, 21 aug. 2019: een eerdere versie van dit artikel bevatte ten onrechte het ontslag van een UNDP-functionaris, Rastislav Vrbensky. Vrbensky diende zijn ontslag in maanden voordat het onderzoek naar het gedrag van zijn partner, Marina Olshanskaya, begon.

Update, 21 aug. 2019: Dit verhaal is bijgewerkt met verdere rapportage over mogelijke belangenverstrengeling in de omgang van Olshanskaya met UNDP.   

Colum Lynch is een senior stafschrijver bij Foreign Policy. Twitter: @columlynch

Amy Mackinnon is een nationale veiligheids- en inlichtingenreporter bij Foreign Policy. Twitter: @ak_mack

NIEUW VOOR ABONNEMENTEN: Meer lezen over dit onderwerp of deze regio? Klik om e-mailmeldingen te ontvangen wanneer er nieuwe verhalen worden gepubliceerd over de Verenigde Naties, klimaatverandering, milieu

De Amerikaanse nationale veiligheidsbureaucratie heeft een serieuze upgrade nodig.

Shusha was de sleutel tot de recente oorlog tussen Azerbeidzjan en Armenië. Nu wil Baku van de legendarische vestingstad een resort maken.

"Midsommar" en "The Ritual" zijn doordrenkt van Scandinavische folklore. Of zijn ze?

Meld je aan voor Morning Brief

Door me aan te melden, ga ik akkoord met het privacybeleid en de gebruiksvoorwaarden en ontvang ik af en toe speciale aanbiedingen van Foreign Policy.