Hoeveel problematische statements kan Dolce & Gabbana nog maken? - LINDA.nl

2022-08-12 20:53:31 By : Ms. Ariel Zhang

Ja, Dolce & Gabbana maakt mooie mode. Ja, ze geven toffe shows. En ja, menig bekendheid is groot fan. Maar we lijken allemaal vergeten te zijn hoe problematisch de designers zijn.

Domenico Dolce en Stefano Gabbana – de eigenaren van het merk – hebben namelijk meermaals racistische, homofobe én vrouwonvriendelijke opmerkingen gemaakt.

Dat alles begon in 2007. In een campagne van het merk werd een vrouw door een man tegen de grond gedrukt terwijl andere mannen eromheen stonden. Jaren later kwam de campagne pas in opspraak. Critici beschuldigden de designers er in 2015 van dat ze seksueel misbruik verheerlijkten, onder andere in die bewuste campagne.

Domenico en Stefano noemden het afgebeelde gedrag “niets nieuws”. Ze ontkenden zelfs dat er geweld op de advertentie te zien was en noemden dat het enkel een sexy beeld moest uitbeelden. “Seks is de trend nu. Wie doet er niet aan seks? Wij zijn Italiaans, we komen van het Romeinse keizerrijk, wij weten wat seks is”, zei Stefano destijds tegen de Britse Vogue.

Da’s niet alles. In datzelfde jaar kwamen de twee opnieuw in opspraak, omdat ze nogal wat ouderwetse en homofobe opmerkingen maakten – en dat terwijl ze zélf homoseksueel zijn. Zo vinden ze dat een mannenstel geen kinderen mag adopteren om een gezin mee te stichten. En kinderen die via IVF verwekt worden noemden ze ‘synthetisch’.

“Het enige goede gezin is een traditioneel gezin”, zei het duo in een interview met Panorama. “Het leven moet zijn natuurlijke loop hebben. Voortplanting moet een daad van liefde zijn, niet iets met buisjes, zaad uit een catalogus of gehuurde baarmoeders.” De hashtag #BoycottDolceGabbana ging binnen een paar uur viraal op Twitter, waarna homorechtenorganisaties hun achterban opriepen geen kleren van het merk meer te kopen.

Da’s nog niet alles. Zo ontwierp het merk vaker racistische producten in de afgelopen jaren, zoals de Blackamoor-oorbellen uit hun zomercollectie in 2013. De oorbellen leken op een racistisch karikatuur en werden gedragen door witte modellen. En de zogenaamde ‘Slave Sandals’ uit hun D&G zomercollectie van 2016 deed ook flink stof opwaaien. Het duo noemde de schoenen een “ode aan de Siciliaanse geschiedenis”, maar kreeg de wind van voren voor de naam en uitleg.

Dan is er óók nog een problematische campagnevideo geweest. Die kwam in 2018 uit. In de video heeft een Aziatisch model moeite om Italiaans eten met chopsticks te consumeren. Op de achtergrond horen kijkers stereotyperende Chinese muziek, terwijl het model klungelde met het eten. Waarna ‘Dolce & Gabbana’ ook nog verkeerd werd uitgesproken, als zogenaamde ‘knipoog’ naar het accent van Aziatische mensen. Ja, echt. No bueno.

Ondanks alles (en er is nog veel meer te vinden over het merk), blijft D&G geliefd. Zo droeg Kourtney Kardashian tijdens haar bruiloft met Travis Barker Dolce & Gabbana, en besloot de rest van de familie zich ook in kleding van het merk te hullen. ’s Werelds bekendste familie droeg dagenlang alleen kleding van het merk: een mega PR-stunt voor D&G. En dat terwijl Stefano Gabbana de Kardashians eerder “de meest goedkope familie ter wereld” noemde. Én gegeven het feit dat Kardashian en Barker ook nog in een IVF-traject zitten.

Een bericht gedeeld door Dolce&Gabbana (@dolcegabbana)

Menig bekendheid lijkt lak te hebben aan de geschiedenis van het merk. Zo droeg Beyoncé recentelijk nog een felrode look van het merk bij een fotoshoot om haar Renaissance-album te promoten. Katy Perry, Jennifer Lopez, Ciara, Kim Kardashian: ze dragen het merk nog altijd. Ze geloven wellicht in een tweede (of derde, of vierde) kans.

Normaliter zou een merk, persoon of instantie na zoveel backlash allang gecanceld zijn, maar Domenico en Stefano blijven overeind staan. Tenminste, nu nog wel. Het is wachten of de twee eindelijk hebben geleerd van hun fouten, of dat ze binnenkort wéér in opspraak komen. Time will tell.