Hindoes kwetsen is niet toegestaan ​​in India - NRC

2021-11-16 11:00:15 By : Ms. Holly Zhang

Vanwege het coronavirus werken onze medewerkers vanuit huis.

NB In deze printversie kunnen elementen ontbreken.

Hindoe-nationalisme Prominente Indiase bedrijven trekken reclamecampagnes terug nadat ze onder vuur kwamen te liggen van regeringspartij BJP.

Hij wilde van erfgoed en cultuur 'een dynamisch gesprek' maken. Het vieren van inclusiviteit en empowerment van vrouwen. Met foto's van nuchter ogende vrouwen, alleen gekleed in een zwarte bh. Alleen of gevleid tegen de blote borst van een verder nauwelijks zichtbare man. En het nieuwste ontwerp van centraal Sabyasachi Mukherjee: een 18-karaats gouden ketting, een moderne versie van de 'mangalsutra' die traditioneel door hindoe-bruiden wordt gedragen. Kost 1900 euro.

De dag na de lancering van de campagne was er nergens een feest te bespeuren. "We zijn diep bedroefd dat [de campagne] een deel van onze samenleving heeft beledigd", zegt het label van de beroemde Indiase modeontwerper, die onlangs een lijn met H&M uitbracht, in een verklaring. En weg waren de foto's.

Een week eerder was het de beurt aan voedselgigant Dabur India en hun advertentie voor een skin whitening cream met een lesbisch stel in de hoofdrol. De week ervoor modegigant FabIndia en zijn campagne voor een festivalcollectie Jashn-e-Riwaaz, Urdu voor 'de viering van traditie'. Alle drie waren het mikpunt van een Twitter-storm en boycot-oproepen, afgevuurd door politici van de regerende Bhartiya Janata-partij. Ze beschuldigden hen ervan „de gevoelens van hindoes te schaden”.

Zo zou FabIndia volgens een BJP-politicus proberen het hindoeïstische festival Diwali, dat deze donderdag wordt gevierd, te 'Abrahamiseren' door een 'moslimtaal' zoals het Urdu te gebruiken. Voor dergelijke "opzettelijke misstappen" zou het bedrijf economisch moeten betalen, tweette Tejasvi Surya, een parlementariër uit Bangalore die binnen de BJP als een jong talent wordt beschouwd, naar zijn bijna 1 miljoen volgers. Het bericht is meer dan 6000 keer gedeeld. Urdu is een officiële taal in India en dateert uit de tijd dat de moslim Mughals het regeerden.

Dat de drie giganten allemaal in korte tijd hebben besloten om hun advertenties in te trekken om de schade te beperken, is een overwinning voor rechts-conservatieve hindoe-nationalisten die van sociale media - vooral Twitter - hun favoriete middel hebben gemaakt om "ongepaste", progressieve berichten te communiceren . vechten. Het gaat om uitingen in films, theaters en advertenties.

Het stopt niet bij online woede. Vorig jaar dwong een woedende menigte de eigenaar van een franchise van sieradenmerk Tanishq in de staat Gujarat om een ​​'excuses' op zijn etalage te plakken. Aanleiding was de zojuist gelanceerde campagne voor hun lijn Ekatvam (eenheid) waarin een hindoeïstische vrouw en haar moslim schoonmoeder centraal stonden. Om "de veiligheid van hun partners en werknemers te garanderen", trok Tanishq, een tak van de machtige Tata Group, de advertentie in.

Net als nu leidde dat besluit ook toen tot kritiek, omdat de multinational daarmee zou toegeven aan wat in krantencommentaren werd omschreven als de terreur van trollenlegers. "Het wordt gevaarlijk wanneer haat en onverdraagzaamheid zo gemakkelijk worden versterkt door sociale media - en wanneer het recht om aanstoot te nemen wordt toegestaan ​​door politici die, zo lijkt het, alleen de taal van polarisatie en verdeeldheid willen spreken", schreef The Indian Express. week.

De controverses zijn dan ook vooral een politiek middel waarmee politici als Surya – regelmatig in het nieuws vanwege zijn opruiende uitspraken over moslims – zich profileren. Neem de man achter de meest recente rellen, Narottam Mishra, de BJP-minister van Binnenlandse Zaken in de staat Madhya Pradesh. Via Twitter dreigde hij ontwerper Sabyasachi Mukherjee te laten arresteren als hij "zijn obscene reclame niet binnen 24 uur intrekt".

Toen Mukherjee dit een paar uur later deed, organiseerde de minister prompt een persconferentie om het feit te vermelden. Mishra, die het op de post van staatsleider zou mikken, kwam een ​​week eerder ook in het nieuws toen hij opkwam voor leden van een radicale hindoeclub. Ze hadden een filmset in de stad Bhopal bestormd en de regisseur met inkt besmeurd, omdat zijn webserie Aashram-3 (over een goeroe die mensen oplicht) "hindoes pijn doet".

“Sociale media zijn de grootste ergernis”, verzucht Piyush Pandey, hoofd van reclamebureau Ogilvy India. Het kan hem niets schelen, zegt Pandey. "Maar dit soort bedreigingen schrikken bedrijven af." Met Ogilvy India bedacht hij onder meer de iconische jaren 90-reclame in India voor chocolademerk Cadbury rond een cricketspeler die wordt toegejuicht door zijn vriendin. Ze brachten het onlangs opnieuw uit, maar deze keer met een vrouwelijke cricketspeler en haar vriend op de tribunes.

Dat vonden mensen fantastisch, zegt Pandey. Maar hij zegt ook: India was “hier klaar voor”. “Een goede adverteerder weet waar de grens ligt, hij voelt wat er onder de oppervlakte borrelt en brengt dat naar buiten.” Modeontwerper Sabyasachi Mukherjee, de reclameman behoedzaam, schatte 'het stuk' verkeerd in. “Maar dat is geen excuus voor dreigementen. Naar de reclamecodecommissie, naar de rechter. Maar neem niet het recht in eigen handen. Minister of niet.”

Heb je een tip over dit onderwerp, zie je een spelfout of feitelijke onjuistheid? We zouden het op prijs stellen als u ons hierover bericht. U kunt ons ook anoniem een ​​tip geven.