McDonald’s maakt gouden sieraden van afval

2022-08-19 20:45:05 By : Mr. HUANG YONG

Formulenieuws – McDonald’s Nederland lanceert met Litter & Glamour voor het derde jaar op rij een grote landelijke campagne om meer bewustzijn te creëren voor het (goed) weggooien van afval. Vanaf 16  augustus is er in elk van de 258 restaurants een gouden actie-afvalbak te vinden. Gasten die hun afval hierin weggooien, maken tot 12 september kans om sieraden te winnen welke geheel gemaakt zijn uit zwerfafval.

Met de actie wil de restaurantketen aandacht vragen voor het juist weggooien van afval om zwerfafval te voorkomen. De nieuwe Litter & Glamour campagne is een vervolg op de succesvolle consumentencampagnes You Bin It, You Win It en Trash Dance die McDonald’s in 2020 en 2021 lanceerde.

Deelnemers maken kans op een van de zeven gouden sieraden door hun afval in de gouden actie-afvalbak te gooien. Alle 258 restaurants hebben één actie-afvalbak. Een notaris bepaalt van tevoren waar en wanneer de prijzen gaan vallen. Er zijn in totaal zeven prijsuitreikingen met één prijs per trekking. Zo maken gasten kans op de sieraden van 14-karaats goud, waaronder een ketting, oorbellen, pin of een ring. Deze sieraden zijn gemaakt van door McDonald’s verzameld zwerfafval. Stijn Mentrop, Director Marketing & Communications bij McDonald’s Nederland: “Samen met onze restaurantteams doen we er iedere dag alles aan om ons verpakkingsmateriaal te verminderen, te verduurzamen, goed in te zamelen en te recyclen. Maar we kunnen dit niet zonder de hulp van onze gasten.”

McDonald’s wil niet alleen zo veel mogelijk afval inzamelen, maar werkt ook aan het verminderen, verduurzamen en recyclen van al haar verpakkingen. Zo heeft McDonald's de afgelopen jaren de McFlurry cup en het plastic rietje aangepast naar een papieren variant, wat 125.000 kilo plastic per jaar bespaart. En waar mogelijk worden kartonnen doosjes van producten vervangen door papieren wikkels. Momenteel is 91% van de productverpakkingen die McDonald’s in Nederland gebruikt gemaakt van hernieuwbare, gerecyclede of gecertificeerde materialen. In 2025 wil McDonalds dat 100% van de productverpakkingen van hernieuwbare, gerecyclede of gecertificeerde materialen zijn gemaakt. Daarnaast heeft McDonald’s Nederland het doel om het aandeel van het afval dat wordt gerecycled te verhogen van 41% naar 90% in 2025. Ook onderzoekt het bedrijf hoe het aandeel verpakkingen met 30% kan worden verminderd.

Bron: McDonald’s/@FoodClicks

Benoeming – Petra Slokkers is benoemd als Director Field Operations & McOpCo bij McDonald’s Nederland. Hiermee wordt ze binnen het directieteam van McDonald’s Nederland verantwoordelijk voor de samenwerking met de 74 franchisenemers en hun restaurantteams. Daarnaast is zij verantwoordelijk voor de 22 restaurants die McDonald’s Nederland zelf exploiteert. In totaal heeft McDonald’s 258 restaurants in Nederland, waarvan het overgrote merendeel door...

Formulenieuws  – Op de internationale Dag van de Vriendschap introduceert McDonald’s Friends Fries. Het frietje is bedoeld om de vriendschappen te eren. De speciaal ontworpen verpakking zorgt ervoor dat het delen van frietjes makkelijker gaat.

Formulenieuws – McDonald’s presenteerde onlangs in Reichertshofen in Duitsland een locatie met het nieuwe Interior Decor Concept ‘CUBE’. Het is de eerste vestiging buiten Azië, die volgens dit ontwerp is ingericht.

Formulenieuws – Eind deze zomer zijn alle terrassen van de McDonald’s restaurants in Nederland  rookvrij. De komende maanden wordt de communicatie op alle McDonald’s terrassen aangepast, waaronder het plaatsen van stoeptegels in samenwerking met de Rookvrije Generatie.

Formulenieuws - In de nieuwste zomercampagne zoekt McDonald’s naar verbinding en speelt het delen van Franse frietjes de hoofdrol. In de campagnefilm krijgt het delen nog meer waarde als dat gebeurt met een Engelse toerist via gebarentaal met haar vakantieliefde.

Formulenieuws – Het hoofdkantoor van McDonald’s is verhuisd van Amsterdam naar Utrecht. De 150 medewerkers van de Serviceorganisatie komen de zitten in het gloednieuwe hoofdkantoor in het duurzame Central Park gebouw, nabij Utrecht Centraal. De verhuizing naar Central Park sluit aan bij de duurzame ambities van het familierestaurant.