2022 Ducati DesertX gewijd aan Cagiva Elefant - Motor.NL

2021-12-13 05:02:04 By : Ms. Peng Sunny

Het mag duidelijk zijn: allroads uit de middenklasse – met of zonder knipoog naar een ver Dakar-verleden – zijn hipper dan ooit. En na de Yamaha Ténéré 700, Aprilia Tuareg 660 en MV Agusta Lucky Explorer 9.5, is Ducati nu klaar om het doek te trekken voor zijn langverwachte Ducati DesertX. De Italianen deden dat net live, tijdens de zesde aflevering van hun Ducati World Premiere 2022-serie, 'Dream wilder'. Daar zijn we al een tijdje mee bezig, beste dames en heren uit Bologna.

Het resultaat is een knappe, stoere offroad-motorfiets, met 21- en 18-inch wielen, een zeer grote bodemvrijheid en – zoals het een Duc betaamt – ook nog eens een hoop elektronica. Een bella donna die meer dan één knipoog trekt naar de Cagiva Elefant Rally, de auto die in de jaren tachtig werd geproduceerd bij het toenmalige Ducati-moederbedrijf Cagiva in Varese. Afstamming die telt, want in 1990 en 1994 won Edi Orioli er twee keer de Paris-Dakar Rally mee.

2022 Ducati Panigale V4S: de eerste vragen na de test

Voor wie nu donder hoort in Keulen: van de Cagiva Elefant Rally erft deze DesertX zijn knappe (mat)witte lak met de diagonale rode en zwart-grijze streep op de flanken van de voorste cockpit. En ook de dubbele ronde koplamp, die omzoomd wordt door LED DRL's, is een heerlijk slimme ode aan het origineel. Het oplettende oog heeft al een subtiel blokpatroon gespot op de niet-verstelbare rallyvoorruit.

De DesertX was in 2019 al een prototype op de EICMA.

Een bericht gedeeld door MotorNL (@motornl_)

Om door de woestijn te ploegen, vertrouwt de DesertX op de nieuwste versie van Ducati's 937cc Testastretta-motor - inclusief de nieuwste verbeteringen aan de koppeling en versnellingsbak die te vinden zijn op de Multistrada V2. Als resultaat levert de V2 maar liefst 110 pk bij 9.500 tpm - meer dan naaste concurrenten zoals de Honda Africa Twin, Yamaha Ténéré 700, KTM 890 Adventure en de Triumph Tiger 900 Rally. Alleen de MV Agusta zou het beter doen met 123 pk. Op papier.

Maar offroad natuurlijk vooral het koppel waarmee je door een onmetelijke zandbak ploetert. Ook daar scoort de Duc bijzonder goed: de 90° V2 levert 92 Nm bij 6.500 tpm. Geen waarden die het hele speelveld van de Dakar Rally kapot maken, maar meer dan voldoende voor zowel weg- als echt off-road gebruik. Leuk voor A2-rijbewijshouders: er komt ook een 48pk/35kW versie van de DesertX

Vergeleken met de Multistrada V2 waren de eerste en tweede versnellingen korter afgestemd voor meer technische passages, maar de zesde was een stuk langer gemaakt voor rustig cruisen tijdens gebruik op de snelweg. Ook aan de lange kant: de onderhoudsintervallen van 15.000 kilometer, terwijl de kleppen maar om de 30.000 kilometer dienen – troeven die ook uit de Multi V2 komen. Schakelen gaat via een standaard gemonteerde quickshifter met autoblipper, al kan de hydraulisch bediende koppeling ook zacht worden bediend als er weer technisch gereden moet worden.

Opstappen zal niet voor iedereen vanzelfsprekend zijn, want de zadelhoogte is maar liefst 875 mm. En zoals het een echte offroad-machine betaamt, zijn daar een lange veerweg en voldoende bodemvrijheid aan gekoppeld: 230 mm voor, 220 mm achter en 250 mm tussen de carterplaat en het onverharde oppervlak. Al zijn er ook opties voor de liefhebbers hoger (optioneel rallyzadel) of lager (-20mm zadelhoogte en verlagingsset voor de vering). De KYB-ophanging is ook volledig instelbaar, waarbij de monoshock aan de achterkant het frame verbindt met de aluminium achterbrug. De veervoorspanning stel je af met een goed bereikbaar stelwiel. Zoals gewoonlijk wendt Ducati zich tot Brembo voor het remmen: radiaal gemonteerde M50 Monoblocs werken samen met 320/265 mm schijven en een axiale hoofdcilinder voor behoorlijke remkracht op de weg, maar een zachtere beet waar nodig tijdens offroad-rijden.

Ducati heeft de DesertX uitgebreid en uitgebreid off-road getest, waarbij enkele kritische punten werden aangepast. Zo denken we aan de ergonomische driehoek – voor zowel zitten als rechtop rijden – een versteviging van het frame waar het blok aan vast zit, en een smalle overgang van het zadel naar de tank – weer goed voor de bewegingsvrijheid in en uit het zadel.

In totaal weegt de Ducati DesertX 223 kg (droog 202 kg), inclusief de lichtgewicht lithium-ion accu, alle vloeistoffen en een 90% volle tank van 21 liter. De voorkant van de tank hangt erg laag om het zwaartepunt te optimaliseren. En voor de echte rallyliefhebbers heeft Ducati ook nog een optionele 8 liter tank die achterop past, met een eigen ingebouwde benzinepomp. Over alles is nagedacht. En terwijl de spaakwielen op de Multi V2 lijken, zijn de spaken op de DesertX dikker en wegen de wielen minder dan de 19/17″ combinatie van de Multistrada. Daarnaast kun je de passagiersstoel en steunen eenvoudig verwijderen en is er een kunststof beschermer voor de koeling.

Ducati's uitgebreide optielijst omvat onder meer beschermkappen voor de koplampen, diverse valbeugels en een middenbok – waardoor het onderhoud van de ketting of het vervangen van een achterwiel eenvoudig is.

2022 Triumph Tiger 1200: lichter en sterker

Rond de 21/19-inch tubeless wielen zitten Pirelli Scorpion STR, in een zeer smalle 90 mm-slipper aan de voorkant voor soepel sturen in zand en op grind. Maar er zijn ook goedkeuringen voor het betere dekwerk, zoals de Continental TKC 80 of Metzeler Karoo 3. Voor elk wat wils.

Maar het zou geen Ducati zijn als er geen overvloed aan elektronica was. Zo beschikt de DesertX over bochten-ABS met een offroad-modus (alleen voor), maar kan het ABS ook volledig worden uitgeschakeld in de rijmodi Enduro en Rally. Dat zijn slechts twee van de in totaal zes rijmodi: Sport, Touring, Urban, Wet, Enduro en Rally. Elke modus regelt cruise-, tractie- en wheeliecontrole, evenals ABS, terwijl er ook vier vermogensniveaus beschikbaar zijn, variërend van 75 tot 110 pk. Dit alles wordt prachtig geprojecteerd op een verticaal TFT-scherm.

Als alles goed gaat, staat de DesertX in april of mei 2022 bij de Ducati-dealers. De prijs moeten we voorlopig afwachten – we beginnen ondertussen al te sparen. Sorry tante Juliette, dit jaar worden het kousen onder de boom!

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf elke week op de hoogte van al het nieuws, motortesten, leuke routes of aanbiedingen.

Tussen Los Angeles, Californië en Port Angeles overbrugt Washington een fantastische kustroute van 1500... Lees meer

Iedereen die enigszins thuis is in American Supercross weet het al jaren; zoals Justin Barcia zijn ... Lees meer

Ducati en MV Agusta presenteerden hun idee van een compromisloze straat-enduro bijna gelijktijdig, maar… Lees meer

2022 belooft een geweldig jaar te worden voor Kawasaki naked bikes. Dus volgend jaar is het precies 50... Lees meer

© Copyright 2020 - Motor.nl | Pite Media BV